Editia de septembrie: Tot ce este nou in moda

0
500

Tendinte esentiale, ghid de buna purtare si cele mai dezirabile piese – noua editie BAZAAR va ghideaza prin moda sezonului de toamna-iarna. Descoperiti cateva pagini din revista si cititi editorialul semnat de Andrei Iovu.

The Collections. Fotografii de Iulian Nan. Realizat de Andrei Iovu, Lil Bulgac si Ina Borcea

Gucci si a sa gradina urbanaText: Belinda McKeon. Fotografii de Alexi Lubomirski

Bold Moves. Fotografii de Dan Beleiu. Realizat de Andrei Iovu si Lil Bulgac

Icons Unplugged. De Carine Roitfeld. Fotografii de Brigitte Lacombe

Ones to WatchFotografii de Oltin Dogaru. Realizat de Ina Borcea. Text: Diana Marasoiu

Fascinanta la orice varsta. Realizat de Ina Borcea

Trend Report. Realizat de Lil Bulgac

The BAZAAR. Realizat de Lil Bulgac

Moda a murit, traiasca moda!

„Moda acum este ca o batrana aflata pe patul de moarte. Cred ca o putem lasa sa moara pe aceasta batrana.” Iata un gand inspaimantator, cu care nu ar trebui, probabil, sa deschid niciodata cea mai importanta editie din an a revistei, una dedicata de obicei inceputurilor pline de sperante si dorinte. Dar ceea ce face ca totul sa para si mai catastrofal este faptul ca citatul ii apartine lui Alessandro Michele, celebratul director de creatie al casei Gucci si cel care reprezinta prin designul sau romantic si maximalist yinul pentru yangul intruchipat de modernistul Demna Gvasalia de la Vetements si Balenciaga, celalalt pol de influenta in moda de astazi. Desi vin din lumi foarte diferite din punct de vedere estetic, cei doi au dinamitat moda ultimilor 2-3 ani atat prin design, cat si ca approach in privinta deciziilor de business. in timp ce Michele transforma discursul in tinute care sfideaza orice previzionare comerciala – o joaca la ruleta ruseasca din care a iesit nevatamat pana acum – , mai tanarul Gvasalia, dupa mutarea-surpriza a companiei sale de la Paris la Zürich, ameninta acum ca va retrage brandul sau din calendarul clasic de prezentari din timpul Saptamanii Modei si ca va ignora sezonalitatea colectiilor in favoarea unor noi formule. Pare ca nimic nu mai conteaza din ceea ce conta pana mai ieri, iar nihilismul a cuprins intreaga industrie. Sunt puse la zid lipsa de viziune si lacomia marilor grupuri financiare, incapacitatea acestora de a valorifica designerii fara a-i strivi, distrugerea industriei de textile intr-un climat in care viteza cu care se lanseaza colectii si se forteaza vanzarea produselor face imposibila pastrarea calitatii, consumul excesiv. Dupa cum spunea de curand Li Edelkoort, „moda a devenit o parodie ridicola si patetica a ceea ce a fost in trecut.”

Totusi, dincolo de panicile induse retailerilor, furnizorilor de materiale, designerilor impovarati cu responsabilitati sisifice, editorilor de moda si in general tuturor celor care fac parte din sistem, status quo-ul financiar al industriei ne prezinta o realitate diferita. Gucci isi depaseste incasarile cu 50% in fiecare sezon, iar Vetements este in topul celor mai valoroase branduri ale momentului. Se vand azi jeansi cu 1500 de euro perechea, tricouri cu 1200 si sepci cu logo brodat pentru suma de 700 de euro. Fie ca este folosit sistemul traditional de productie si promovare a produselor sau se recurge la metode noi, astazi brandurile vand mai mult ca oricand. Blamarea castei pentru pacatul de a nu putea tine pasul cu evolutiile in tehnologie si retorica alarmista au devenit sport international, dar asta nu inseamna ca nu se mai produc bani. Chiar foarte multi bani. Invechit sau nu, sistemul inca functioneaza, iar anuntarea mortii acestuia pare a fi momentan doar un semnal de alarma. Insa moda nu-si mai permite sa fie insulara si sa se plaseze in afara societatii, iar supravietuirea cere schimbari rapide, nu doar emiterea de intrebari care raman fara raspuns. Exclusivitatea pare cartea pierzatoare in acest context.

Totul pare atat de departe de consumatorul final, de fiecare dintre noi, incat e greu sa demonstrezi relevanta acestei situatii macro si impactul pe care il va avea in arhitectura viitorului apropiat. Dincolo de finalitatea financiara si de luptele dintre gigantii care monopolizeaza acest domeniu, hainele si nevoile cumparatorului ar trebui sa ramana in centrul conversatiei. Noi credem ca moda continua sa fie una dintre cele mai mari placeri ale vietii, mai intai ca limbaj artistic al designerilor, dar mai ales pentru cei care folosesc zi de zi hainele ca expresie a propriei personalitati, pentru cei care fac din fiecare tinuta un performance care nu are intotdeauna nevoie de public. Dorinta inca exista, cum o valorificam intr-un mod sustenabil?

Lectura placuta!

Andrei Iovu, redactor-sef

Editia Harper’s BAZAAR septembrie 2017 este acum la centrele de presa!

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here