“Tipatul” 3D

0
42

Tipatul lui Munch s-a vandut la o licitatie Sotheby’s cu suma record de 120 milioane de dolari. Dar mai important decat cifrele e statutul acestei lucrari: probabil, cea mai tulburatoare imagine din istoria artei moderne. BAZAAR a stat de vorba cu unul dintre artistii care, regasindu-se in metafora picturii, au fost inspirati de ea: animatorul 3D Sebastian Cosor.

Imagine din filmul regizat de Sebastian Cosor

Cu scurtmetrajul The Scream/Tipatul (Premiul pentru cel mai bun film romanesc la Anim’est 2012), Cosor aduce la viata celebra pictura prin animatie inteligenta, pe muzica de Pink Floyd. Rezultatul e captivant.

Harper’s BAZAAR: Cum il vezi pe Munch: un artist extrem de modern?

Sebastian Cosor: Ar fi gresit sa judecam arta lui Munch desprinsa de context. Or, contextul este unul dintre cele mai mizerabile posibile: dupa moartea mamei si a surorii preferate, ambele de tuberculoza, Munch insusi spune ca influenta tatalui obsesiv religios ii sadeste semintele smintelii. Daca adaugam starea sa fizica deplorabila, desele internari in spitale si saracia crunta in care i se scalda familia…iata contextul in care pictorul Munch se dezvolta. Nu e de mirare ca manifestul sau este morbid, dar totodata surprinde personaje ce simt, sufera si iubesc. Inconfortabil in impresionismul ce nu-i ofera destula expresie, Munch simte nevoia sa mearga mai adanc, cautand continut emotional. Or, tocmai aceasta cautare mi se potriveste si ma incita. Caci vreau sa cred am depasit de mult – noi, animatorii 3D – perioada in care ne inchinam in fata unor masini sau roboti modelati 3D si randati cu reflexii si refractii. Meseria noastra ar trebui sa fie un suport catre arta digitala cu continut, si nu o demonstratie tehnologica.

H.B.: Din ce am vazut deja pe vimeo, The Scream/Tipatul nu-i un demers singular de realizare a unei animatii pornind de la o opera de arta. Ce va urma?

S.C.: Intr-adevar, pe canalul meu de vimeo gasiti inca o interpretare 3D a unei alte lucrari, Portretul lui Adele Bloch Bauer, a lui Klimt. Este o animatie comisionata de catre proprietarul picturii originale (Ronald Lauder – n.r.). Intentionez sa continuam, caci de la Goya la Brancusi, de la Rafael la Magritte, arta abunda de capodopere care se cer animate 🙂 Realizarea tehnica presupune insa multa migala si maiestrie din partea echipei Mediapro Magic si astept momentul potrivit pentru lansarea urmatorului proiect.

H.B.: De ce a fost Munch, cu The Scream/Tipatul , prima ta optiune?

S.C.: Ma regasesc in metafora lucrarii care sugereaza individul alienat si strivit de o lume apasatoare, pe care omul insingurat pana la disperare nu o mai poate suporta. Este o societate care nu il intelege si pe care el (eu) la randu-i(mi) nu o intelege. Pictura are deopotriva mainstream & niche appeal si este halucinant de spectaculoasa vizual.

H.B.: Iti imaginezi The Scream/Tipatul functionand intr-o galerie/muzeu, ca o videopictura (sau ramane un film de urmarit pe un ecran)?

S.C.: Visez o galerie de arta cu televizoare in loc de picturi, pe care sa ruleze diferite videopicturi realizate in diferite tehnici de catre diferiti regizori. Cred ca ar fi o manifestare potrivita epocii mele.

H.B.: Cum poate fi vazut The Scream/Tipatul  in versiune 3D?

S.C.: Versiunea 3D presupune un suport tehnic special, dar din ce in ce mai popular: televizorul sau cinematograful 3D.  Pana una alta, oricine doreste o asemenea proiectie este invitat la noi pentru o vizionare personalizata 🙂

Filmul The Scream/Tipatul poate fi urmarit pe screamtheshortmovie.com sau, in versiune 3D, la studioul Mediapro Magic.

 

Facebook Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here