Un englez la Pollini – NICHOLAS KIRKWOOD

0
51

Prima lui amintire despre pantofi consta intr-o pereche de cizme de cauciuc, dar astazi semneaza unele dintre cele mai sofisticate variante. Este un britanic preocupat de inovatie, care admira traditia autentica a italienilor. O persoana timida, dar un profesionist indraznet. Sunt multe lucruri aparent opuse care se intalnesc firesc in pasiunea lui pentru design. VICKI NICOLA a pornit in descifrarea acestei personalitati si l-a intalnit pe designer la Londra. 

(Foto: prin amabilitatea Pollini)

Tocmai ma pregateam sa urc in taxi cand domnul care astepta langa mine vine zambind si imi spune: „May I just tell you that you have quite remarkably nice shoes and they fit your outfit very nice.“ (Vreau doar sa va spun ca aveti o pereche de pantofi remarcabil de frumosi si ca se potrivesc tinutei foarte bine). Ma indreptam catre interviul cu Nicholas Kirkwood si ma pregatisem „sufleteste“ cu o minunata pereche de ghete Chelsea semnate de el pentru Roksanda Ilincic. Interviul avea sa fie perfect. Din acel moment, stiam asta.

Ghete Nicholas Kirkwood pentru Roksanda Ilincic, purtate de Vicki Nicola

Am ajuns pe eleganta Mount Street si pentru ca nu imi reusise punctualitatea englezeasca de a sosi cu cinci minute intarziere, ci cu un sfert de ora inainte, am avut timp sa descopar in tihna o strada ideala de shopping, cu boutique-uri precum Balenciaga, Marc Jacobs sau deja renumitul „cel mai nou“ magazin Celine. Am ajuns la numarul 5: un magazin luminos, cu un display generos pentru pantofi cu design special. Erau acolo toate variantele care te fascineaza atunci cand dai cautare pe Internet dupa Nicholas Kirkwood. Pret de cinci minute cat l-am asteptat, am avut ocazia sa observ direct pasiunea unor cumparatoare japoneze pentru modelul cu platforma din perle. Si-a facut aparitia in magazin cu o atitudine prietenoasa si discreta. Am coborat cateva scari incadrate cu schite, pana in ate-lierul lui, o incapere realmente tapetata cu pantofi. In centrul ei, un semineu clasic pe care se evidentiau piesele de rezistenta. Cu o astfel de scenografie, nu puteam sa nu intreb care este originea pasiunii lui pentru designul de pantofi. „Dupa ce am terminat Scoala de Arte, am lucrat pentru designerul de palarii Philip Treacy si aceea a fost introducerea mea in lumea accesoriilor“, povesteste Kirkwood. „Eram inconjurat de palarii frumoase, de foarte multe schite si desene. Muza lui, Isabella Blow, venea in fiecare zi, iar ceea ce observam mereu la ea era combinatia spectaculoasa si comunicanta dintre palarie si pantofi. Aceea a fost perioada in care am remarcat pantofii ca un exercitiu de design. Se intamplau lucruri spectaculoase in designul de haine. Designul de palarii era, la fel, foarte ofertant. Am simtit ca pot face acest lucru si in designul de pantofi.“ Si o face cu mult talent, din 2005. Dar parcursul lui nu putea fi atat de bogat fara partenerul sau de business, Christopher Suarez. „Lucram impreuna inca din al doilea sezon al meu. Cred ca oricine are nevoie de un interlocutor profesional, mai ales atunci cand brandul este la inceput. Poate fi cineva care armonizeaza bine partea financiara, un alt designer sau un bun specialist in marketing. Nici nu conteaza foarte mult expertiza, important este sa fie alaturi de tine cu aceeasi pasiune si sa iti ofere un alt reper.“

Un rol la fel de important l-a avut pentru el Philip Treacy. Citisem intr-un interviu al Sophiei Webster ca ceea ce a invatat ea de la Nicholas Kirkwood a fost fundamental. L-am intrebat cine a avut acest rol pentru el si mi-a raspuns fara ezitare: „Pentru mine a fost clar Philip Treacy, chiar daca nu facea design de pantofi. Nu stiam nimic despre moda inainte sa-l intalnesc. Pe langa harta industriei, a oamenilor care activeaza si a ritmului in care functioneaza ea, am invatat de la el despre un anumit fel de sensibilitate si despre cum poti sa iti duci ideile pana la capat fara sa le abandonezi in mediocritate.“ Si colaborarea cu alti designeri de haine este o forma de a duce ideile in noi zone creative, de a le altoi cu o noua viziune care sa le valorifice potentialul. „In fiecare sezon si cu fiecare designer este diferit“, spune Kirkwood. „Dar cel mai important lucru intotdeauna este sa reusesti sa aduci esenta ambelor branduri in produsul nou creat. Cand balanta inclina doar intr-o parte, pentru mine nu mai este interesant din punct de vedere creativ. Nu vreau sa mi se dicteze ce am de facut si sa fac un produs de catalog, dar nici sa fac pur si simplu ce vreau. Am nevoie de o conversatie, de un du-te-vino creativ care sa ne aduca intr-un punct in care formele noastre de expresie rimeaza.“ 

Pantofi Pollini din colectia primavara-vara 2014, disponibili in magazinul Distinto din Bucuresti.

Schita a designerului pentru pantofii Odette din colectia Pollini primavara-vara 2014.

Pantofi Pollini din colectia primavara-vara 2014, disponibili in magazinul Distinto din Bucuresti.

Incerc sa identific mecanismele concrete ale unui metabolism creativ asa eficient si ma indrept catre moodboardul lui. „Pentru toamna-iarna 2015 sunt cateva teme care m-au preocupat. Cea mai pregnanta a fost sculptura constructivista a lui Naum Gabo si a fratelui sau, Antoine Pesvner. M-au inspirat cateva elemente din sculpturile lor, cu o aparenta aproape mecanica si le-am integrat in designul meu prin forme si tipare. Dar cand creez, uneori imi place sa fac o conexiune directa cu referintele, alteori dimpotriva, faptul ca ele sunt nerecognoscibile mi se pare incitant.” Dintre lucrurile care il inconjoara zi de zi, orice poate fi un catalizator, dar recunoaste ca il inspira mai putin o experienta editata printr-o fotografie de pe Instagram. „Imi place intreaga experienta de a fi la o petrecere, de exemplu, si de a urmari interactiunea femeii cu incaltamintea ei. Acest lucru nu poate fi surprins intr-o fotografie. Ai nevoie sa vezi cum isi poarta femeia pantofii, cum danseaza.“

(Stanga) Naum Gabo, Linear no. 2, Variation, 1962-65; Antoine Pevsner, Model for the Statue of Aphrodite in the Ballet ‘La Chatte’, 1927.

In cazul lui Nicholas Kirkwood, ideile sunt motivate de diferite pretexte. Designul de pantofi este cumva ca atunci cand scrii un cantec: incepi cu melodia sau la fel de bine cu versurile. „Uneori poate fi o idee pe care o port cu mine latent pana cand se maturizeaza si se exprima direct si coerent in desen, alteori desenez si vad unde ma duc formele. Ma gandesc la femeile care poarta pantofii creati de mine si incerc sa imi imaginez ce si-ar dori sau, pur si simplu, vad un material care imi place si atunci ma gandesc la un design care sa il puna optim in valoare.“ Il intreb care a fost itinerarul creativ pentru pantoful cu perla prinsa intre toc si talpa, cautand, de fapt, o confirmare a faptului ca totul a pornit de la perla. „Da, acela a inceput de la perla. De fapt, este o evolutie a unei idei pe care o aveam de mai demult. Am avut o varianta similara acum sase sau sapte ani, cu perla prinsa in toc. Mi-a placut intotdeauna sa las bucuria surprizei, care mi se pare cu atat mai valoroasa, cu cat vorbim despre un obiect de dimensiuni asa de mici.“

Mut perspectiva dialogului si ma gandesc la motivatiile pentru care femeile aleg ce pantofi poarta. Poate ca fascinatia lor pentru acest accesoriu a dus la linii si forme dintre cele mai spectaculoase, pana cand confortul a ajuns un cuvant urat in designul de pantofi. „Confortul este un termen relativ, in general. Nu vreau sa fac pantofi ortopedici, dar da, vreau ca pantofii mei sa fie usor de purtat si sa nu raneasca piciorul femeii care ii poarta. Daca vrei sa arati senzational, poarta o pereche de pantofi senzationali, dar o pereche in care poti sa mergi. Nici un model, oricat de sofisticat, nu mai este frumos daca iti face pasii ridicol de nesiguri. Vreau ca pantofii mei sa fie pe atat de confortabili pe cat permite o pereche de tocuri. E o chestiune de fizica din partea mea si de exercitiu din partea femeii.“

„Vreau ca pantofii sa fie pe atat de confortabili pe cat permite o pereche de tocuri. E o chestiune de fizica din partea mea si de exercitiu din partea femeii.“

De patru ani, Nicholas Kirkwood este si directorul de creatie de la Pollini, brandul italian fondat in 1953 intr-o mica localitate din regiunea Emilia Romagna si devenit sinonim cu accesorii create cu maiestrie artizanala, din materiale de calitate exceptionala. Colaborarea cu Pollini este foarte importanta pentru designer. Si imi dau seama de acest lucru pentru ca prima lui amintire despre atelierele Pollini este una legata de emotiile momentului. Stie exact cum se decupa silueta cladirii in peisajul rural si cuminte, pe masura ce se apropiau. „Imi aduc aminte entuziasmul pentru ceea ce urma. Stiam ca este o colaborare la care pot contribui si din care pot invata in egala masura. Mi-a placut foarte mult sa ma uit prin arhive si sa vad cum s-a reflectat imaginea Pollini in diferite perioade de timp. De exemplu, anii ’70 m-au inspirat cel mai mult. Mi s-au parut cei mai indrazneti ani, de la forme si proportii, pana la reclame.“ In calitatea lui de designer britanic ma intereseaza cum ar defini „stilul italian de a face pantofi” si ii surprind admiratia necenzurata pentru o pasiune autentica. „Stilul italian vine din traditia lor care se transmite direct din generatie in generatie. Nu mai stiu alte locuri in lume in care acest mestesug sa fie conservat atat de bine. Si mai important de atat este ca mostenirea vine impreuna cu un ochi exersat pentru calitate si cu un sentiment al mandriei pentru rezultat.“

Imagini de arhiva din campanii publicitare Pollini ale anilor ’70.

Ma uit din nou in jur, in toata camera plina de pantofi. Dupa ce si-a imaginat, a creat si a vazut atatea perechi de pantofi, care este, totusi, prima lui amintire legata de pantofi? Rade savuros si inteleg imediat de ce. E vorba despre niste cizme de cauciuc. „Cand s-a nascut fratele meu, bunica a avut grija sa fiu implicat in tot felul de activitati distractive. Ne-am plimbat, m-am jucat in parc, am mers la gradina zoologica. Si tin minte exact ca atunci eram incaltat cu o pereche de cizme de cauciuc cu niste ochi de broasca desenati in fata.“

Intorcandu-ne la tocuri si la siluete feminine, vreau sa mai stiu ce spun pantofii despre o femeie. „Ii devoaleaza un ton din personalitate. Daca e creativa, preocupata de imagine sau timida“, incepe Kirkwood. „Despre tine, in mod particular, pot spune ca ai bun-gust“, adauga el razand. Imi remarcase, evident, ghetele Chelsea din piele intoarsa Nicholas Kirkwood pentru Roksanda Ilincic. „Si ca stii sa interpretezi lucrurile aparent neasteptate. Imi place aceasta alaturare intre liniile dure si cele domoale, intre masculin si feminin, intre materiale aparent incompatibile. Tensiunea intre doua lucruri opuse naste energia care le face interesante si atractive.“ Il cred. Nu de alta, dar am si confirmarea de la un necunoscut de pe strada, care imi spusese ca port „quite remarkably nice shoes“. 

 (Foto: prin amabilitatea Pollini, Harper’s BAZAAR Romania, Guliver/Getty Images)

Articol aparut in editia Harper’s BAZAAR Romania, mai – iunie 2014.

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here