Un proiect care ma reprezinta: Irina Moscu

0
Irina Moscu_MG_2280_1

Scenografa IRINA MOSCU povesteste cum a conceput KARMAngeria din Macelaria lui Iov, a cincea sa colaborare cu Radu Afrim.

„Cand lucrez cu Radu, obisnuiesc sa-i propun mai multe tipologii de spatiu. Odata ce aceste idei sunt puse pe masa, se naste o discutie foarte fructuoasa si creativa. In cazul Macelariei lui Iov, am pornit de la doua solutii: una cu un look industrial, iar alta – o variatiune la ceea ce se poate vedea acum. Initial, urma sa montam decorul la Sala Mare a Teatrului National din Iasi. Ne-am razgandit insa si am mutat spectacolul in Sala Cub, pentru ca Radu a considerat ca necesita un spatiu mai intim, o apropiere mai mare a publicului de actor. Proiectul tehnic fusese deja finalizat si trimis catre firma care urma sa ne construiasca decorul, asa ca am hotarat sa-l adaptam la noul spatiu. Am montat o simulare de decor pentru ca repetitiile sa continue si am inceput sa ne dam seama, la fata locului, ca nu toate obiectele planuite sunt necesare. Treptat, am renuntat la ele. In fiecare zi mai dadeam un telefon la firma respectiva sa anunt la ce renuntam. [Rade.] Practic, am epurat spatiul de obiecte. L-am lasat liber pentru actor. Esentializand si abstractizand, am ajuns sa construim ceva mult mai subtil si mai emotional. Cred ca acest lucru a fost simultan marea frustrare si marele castig in timpul repetitiilor.

Irina Moscu_MG_2280_1

In acest spatiu aproape gol, trupul actorului este permanent pus in valoare. In plus, spatiul alb, geometric si arhitectural este spart de elemente naturale, organice: cranii, oase de animale si un delfin care tot apare, mai intai in proiectia video, apoi ca obiect concret. Pentru mine e o senzatie foarte puternica atunci cand elementul organic vine si sparge rigurozitatea unui spatiu aseptic.

„Dupa ce citesc un text, incerc sa-l rezum la un singur cuvant sau la cateva cuvinte-cheie cu care sa ma joc si care sa genereze niste linii in spatiu si niste sentimente. De data asta, cuvantul a fost fragilitate.” Irina Moscu

Macelaria lui Iov e, asa cum am definit-o eu, o KARMAngerie. Dar actiunea piesei se desfasoara in foarte multe spatii succesive, ceea ce a fost o provocare, pentru ca insemna sa schimb decorul de mai multe ori intr-o sala cu o configuratie care nu imi permitea sa ma ascund si sa creez magie. Solutia a fost sa ma joc cu elementul principal – o casa – care se frange in doua la un moment dat si dezvaluie alte locuri. Video mapppingul da si el niste sugestii de spatiu. Stiam ca vom colabora cu Andrei Cozlac pentru video, prin urmare, am gandit decorul astfel incat sa-i ofer artistului video suprafete pe care sa le imbrace in povesti. Coaja alba a casei a devenit suprafata de proiectie; la fel, timpanele casei si podeaua scenei. Intr-un spatiu atat de minimalist, videoul a adus un plus de sens, nu redundant cu textul, ci prin imagini metaforice si, in acelasi timp, sensibile.

Irina Moscu_MG_2280_1

Fiecare proiect ma conduce inspre alte solutii. Cred ca trebuie sa fii ca un cameleon in aceasta meserie. Probabil ca in proiectele mele exista o amprenta a scolii de arhitectura pe care am urmat-o, nu vreau sa ma dezic de ea pentru ca ma ajuta foarte mult (e un atu pentru mine, in procesul de lucru, sa vizualizez cu usurinta spatiul), dar n-as vrea sa am o semnatura Irina Moscu. In scenografie ma incanta tocmai diversitatea situatiilor, povestile si dinamica lucrului, solutiile atipice si inventive. Ca arhitecta nici macar n-as fi fost pusa in situatia de a le cauta. Cu siguranta n-ar fi trebuit sa ma gandesc cum intra singur ursuletul pe o usita care se deschide in decor. [Rade.]”

Spectacolul Macelaria lui Iov, de Fausto Paravidino, se joaca la Teatrul National din Iasi si face parte din selectia Festivalului National de Teatru 2017. Festivalul Național de Teatru, ajuns anul acesta la cea de-a 27-a editie, se desfasoara in perioada 20-30 octombrie 2017. Producatorii Festivalului National de Teatru sunt UNITER – Uniunea Teatrala din România, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucuresti si Teatrul Național „I.L. Caragiale” din Bucuresti. Proiect cultural finantat de Ministerul Culturii si Identitatii Nationale si de Primaria Municipiului Bucuresti, in parteneriat cu Institutul Cultural Roman. Mai multe informatii pe www.fnt.ro. Bilete pe www.mystage.ro.

Articol aparut in numarul de septembrie al revistei Harper’s BAZAAR Romania.

Cititi si: „Cum imi petrec weekendul: Marius Manole”!

Foto: prin amabilitatea Irinei Moscu

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here