Work it Out: Maria Preotu

0
113

Cariera ei este o poveste despre cum lansarea unui business in domeniul gastronomiei fine i-a schimbat viata si a modificat, totodata, peisajul urban din centrul Bucurestiului.

Uneori, o singura decizie are urmari atat de mari, incat devine greu sa-ti imaginezi cum ar fi aratat viata ta daca nu ai fi luat-o. Pentru Maria Preotu, ea a venit dupa ce si-a dat seama ca nu isi gasea calea in domeniul in care lucra – o firma de componente electronice, la care era director de marketing – si ca ar prefera sa inceapa o afacere impreuna cu sotul ei, Cristian. O combinatie de fler si inteligenta de a identifica si valorifica o nisa libera pe piata a facut ca acest gand sa capete rapid o forma concreta: „Lucrand in marketing, aveam multi furnizori din strainatate carora nu stiam ce sa le ofer altceva decat Vinul Cavalerului si Grasa de Cotnari. «De ce sa nu furnizam cadouri de afaceri?», m-am gandit.” La putina vreme, cuplul se afla la aceeasi masa cu reprezentantii Comtesse du Barry – un brand cu traditie in épicerie fine, pe care Cristian il stia din perioada de 12 ani petrecuta in Franta. „Cand le-am explicat ce vrem sa facem, ne-au spus: «Sa ne uitam pe cifre! Cat foie gras importa Romania? Zero. De ce nu luati din Ungaria? E mai aproape si mai ieftin»”, povesteste Maria. „«Nu, vrem sa-l luam pe cel mai bun.» Le-a placut entuziasmul
nostru, dar nu ne-au acordat multe sanse. Dupa primul sezon insa, am avut un feedback extraordinar.” Maria si Cristian locuiau pe atunci in Cluj, dar feedback-ul amintit a venit din Capitala, unde trimisesera catre companii pliante cu oferta de cadouri. La momentul acela, in 2004, Comtesse du Barry insemna vinuri si produse gourmet de o calitate exceptionala si atragator impachetate, perfecte pentru un cadou de afaceri, pe o piata unde nimic similar nu exista inca.

Pentru fondatorii noii companii Le Manoir, viata s-a schimbat radical in cativa ani. Trecerea Mariei de la angajat la antreprenor a fost urmata de mutarea de la Cluj la Bucuresti, de deschiderea primului magazine Comtesse du Barry, de dezvoltarea importurilor de vinuri de Bordeaux, de extinderea businessului inspre alte magazine (precum La Boucherie Française, deschisa in parteneriat cu un celebru macelar parizian, Hugo Desnoyer) si inspre restaurante (Le Bistrot Français si Sushi Room), dar si de nasterea copiilor (doi baieti, acum in varsta de 8 si, respectiv, 5 ani) si de aducerea brandului de haine Petit Bateau in Romania, o idee pe care Maria o leaga de experienta ei ca mama. In tot acest timp, a calatorit adesea in Franta si a intalnit multi producatori si chef-i datorita carora gastronomia frantuzeasca ramane un reper de calitate si o placere irezistibila.

„Am tinut sa aducem tot mai multe ingrediente de calitate in magazinele Comtesse du Barry. Am cautat sursele cele mai bune de branzeturi, de charcuterie s.a.m.d. Si ne-am dat seama ca toate aceste ingrediente pot fi fructificate foarte bine intr-un restaurant. Asa a aparut Le Bistrot Français.” Maria Preotu

„Am avut ocazia sa-i cunosc pe Éric Fréchon, pe Yannick Alléno, de la fostul Pavillon Ledoyen – sunt oameni care te intampina cu zambetul pe buze si cu un pahar de sampanie cand intri in bucatariile lor. Sunt fascinate si acum sa intalnesc oameni care sunt foarte talentati, dar in acelasi timp conviviali, amabili, dornici sa impartaseasca stiinta lor. I-am luat ca etalon: hai sa facem si noi lucrurile cat mai bine!”

In Bucurestiul mai prielnic pentru business decat Clujul, Maria si Cristian au deschis primul magazin Comtesse du Barry pe strada Ion Campineanu, in 2006. Timp de aproape un an, chiar ei doi vindeau in magazin, intampinandu-si clientii, ghidandu-i printre vinuri, champagne si armagnac, povestindu-le despre terinele, foie gras-ul si celelalte delicii de pe rafturi. Dupa ce inchideau magazinul, seara pana-n noapte,
pregateau transporturile pentru a doua zi, pentru ca cererea de cadouri de afaceri era in continuare mare. Entuziasmul era combustibilul ce ii tinea in miscare in aceasta perioada care pare destul de romantica retrospectiv, dar care trebuie sa fi fost solicitanta. „Eram tineri, nu aveam copii inca, magazinul era focusul principal si ne placea la nebunie”, explica ea. „Aveam client care ma emotioneaza si acum, cand imi aduc aminte. Veneau de Craciun si de Paste si luau un foie gras cu dulceata de ceapa si un vin dulce – niste reminiscente de dinainte de comunism, probabil. Ne-a prins foarte bine sa lucram in magazin, pentru ca am inteles cine ne sunt clientii.”

Maria avea atunci 32 de ani, Cristian – 29. Vacantele si le petreceau cu precadere in sud-vestul Frantei, in Pays Basque si Bordeaux. Un mix de relaxare (restaurante bune si locuri unde puteau sa faca miscare – sa alerge, sa mearga cu bicicletele, sa faca drumetii) si de munca (daca se poate numi munca ceva ce faci cu imensa placere). „Mergeam tot timpul la furnizorii nostri din Franta. Vechii proprietari de la Comtesse du Barry erau niste oameni minunati, care ne-au introdus si mai mult
in lumea gastronomiei fine si a vinurilor. In general oamenii din acest domeniu mi se par fascinanti – pasionati si mandri de ceea ce fac, dar discreti si modesti. E o combinatie foarte interesanta, pe care mi-ar placea s-o gasim mai mult la artizanii din Romania. E adevarat ca in Franta exista traditie si totul se transmite din generatie in generatie, in timp ce noua comunismul ne-a cam retezat din valori.”

Afinitatea Mariei fata de cultura franceza isi are radacinile in familie. Bunicul ei, preot in Turda, vorbea bine limba. „Pe fratele meu, care era mai mare, il forta sa vorbeasca in franceza cu el. Era un tip foarte elegant si pedant. Tinea la eticheta. A fost un model pentru mine, iar dragostea pentru limba franceza el mi-a insuflat-o. Dar nu mi-am imaginat ca voi contribui la dezvoltarea unui business atat de legat de Franta si ca el va avea succes. Cred ca eu si Cristi am avut norocul sa ne intalnim si sa ne
completam unul pe celalalt. Eu sunt cerebrala si mai rezervata in asumarea anumitor riscuri, el e mult mai indraznet, foarte hotarat si exigent.”

Proaspat mutati in Bucuresti, cei doi au inchiriat o mansarda in Floreasca. Le-a placut atat de mult zona, incat treptat au cumparat intreaga casa. Aceasta extindere graduala caracterizeaza si afacerea lor, concentrata insa intr-o alta zona a orasului, cea din jurul Ateneului. Asa se face ca astazi, pornind de la Le Bistrot Français, situat intr-o vila proiectata de acelasi arhitect francez care a semnat si Ateneul, Albert Galleron, si mergand pe strada Episcopiei, ajungi la ciocolateria Michel Cluziel, magazinul Comtesse du Barry, restaurantul Sushi Room si gastro wine barul La Vinuri, toate parte din Le Manoir. La cifra de afaceri a grupului, care a atins anul trecut 5 milioane de euro, contribuie si cele doua magazine Petit Bateau – o „insula” de retail de haine intr-un tablou axat pe experiente gourmet. Ideea de a prelua franciza a aparut cand Maria a devenit mama: „Am simtit nevoia de a ma detasa putin si de a petrece mai mult timp cu copiii. Pe de alta parte, nu voiam sa-mi ies complet din ritm. Petit Bateau mi-a placut foarte mult ca brand. Cand l-am descoperit in Franta, tin minte ca i-am cumparat baiatului cel mare o multime de haine. E o marca tipic frantuzeasca – haine confortabile facute pentru copii ca sa se simta liberi, cu un stil sic, amuzant si prietenos.” In cei 13 ani de antreprenoriat, Le Bistrot Français a fost sursa celor mai mari eforturi, dar si a unor satisfactii pe masura. Sa deschizi in Bucuresti un restaurant gastronomic in care ingredientele autentice – pui de Bresse, somon bio scotian, trufe negre de Transilvania sau vita Waygu – sa fie preparate la nivelul necesar si servite la o calitate constanta s-a dovedit a fi deloc usor, dar dupa doua colaborari nereusite cu chef-i, Maria si Cristian au gasit o solutie cu ajutorul unui prieten. Sébastien Gravé, care are restaurantul Pottoka in Paris, i-a ajutat sa formeze un chef local, pe Sorin Miftode. Le Bistrot Français este acum singurul loc din Romania ce face parte din reteaua Relais & Chateaux. Dincolo de asemenea recunoasteri si de cifre, succesul pentru Maria se masoara in impactul avut – de la faptul ca a schimbat fata strazii Episcopiei pana la valorile pe care simte ca le transmite. „Suntem bucurosi cand stam la masa cu oameni care au reusit remarcabil in domeniul lor si care sunt uimiti de ceea ce le povestim despre Romania.

Toti expatii spun: «Wow, aveam o alta imagine.» Unul dintre ei chiar a punctat ca problema Romaniei e ca nu are un director de marketing bun pentru tara. Ne place ca noi si altii schimbam lucrurile in bine, in sensul ca reusim sa transmitem niste valori – ce inseamna bun-simt, respect fata de ceilalti, dorinta de a excela. Ne-ar placea sa continue copiii ceea ce facem, desi nu le-am impune-o niciodata”, spune ea cu finetea sesizabila in fiecare replica si in fiecare gest al ei.

Si atunci cand vorbeste despre vacantele de vara in Corsica (unde inchiriaza o casa si baietii se joaca pe plaja de dimineata pana seara), si atunci cand explica de ce adora serile pe terasa de la Le Bistrot (e foarte placut sa bei un pahar de vin, sa mananci ceva si sa auzi acordurile muzicii de la Ateneu, mai ales in perioada Festivalului Enescu), Maria intruchipeaza trasaturile pe care am ajuns sa le asociem cu stilul frantuzesc si cu a lor art de vivre in general: rafinat, dar relaxat. „Imi plac lucrurile frumoase, as minti sa spun ca-mi displace luxul; pana la urma, asta facem si noi”, spune ea. „Dar intr-un mod discret, neostentativ. N-as putea sa apar pe tocuri dimineata, la micul dejun, pe o plaja. In schimb, m-as vedea intr-o rochie sofisticata, desculta, la o cina pe o plaja foarte frumoasa dintr-o destinatie exotica.”

Articol aparut in numarul de octombrie al revistei Harper’s BAZAAR Romania.

Cititi si: “BAZAAR at Work: Melania Medeleanu”!

Foto: Oltin Dogaru

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here